BTI : Bedre tverrfaglig innsats/ COS-P

Hva er BTI?

Noen ganger i løpet av et liv kan ditt barn, eller dere som familie, ha behov for ekstra støtte og hjelp. Da er det viktig at de som gir hjelpen samarbeider for å gi dere et best mulig tilbud.

BTI er en modell for samhandling. Det handler om tidlig innsats, bedre samordning av tjenester og involvering av dem det gjelder; både barn, ungdom og foreldre.

Målsettingen for BTI er å kvalitetssikre helhetlig og koordinert innsats uten oppfølgingsbrudd. Alle som er involvert i arbeidet rundt et barn, en ungdom, eller en familie med utfordringer, skal oppleve at man er en del av et team som jobber sammen mot felles mål.

Hva er BTI? - Overhalla kommune

FAMILIETEAM

Familieteam er et tverrfaglig tilbud til barn og unge fra 0 – 18 år, og deres familier.

Teamet består av familieterapeut, miljøveileder fra oppvekst, helsesykepleier, psykiatrisk sykepleier og psykolog. Lege, jordmor og andre deltar etter behov. Familieterapeut er koordinator for teamet, og er mottaker for henvendelser.

For mer informasjon : Familieteam 0 -18 år - Overhalla kommune

Cos-p

Målet med kurset er at barnet ditt skal få hjelp til å kjenne seg trygg og på den måten stå sterkere rustet til å møte utfordringer vi møter i livet. Kurset kan også bidra til et godt samspill mellom deg og barna dine.

I kurset snakker vi om

• Trygghetssirkelen. Trygghetssirkelen hjelper oss til å se hvilke behov barna har for foreldrenes støtte både når de utforsker verden og når de opplever vanskelige følelser.
  • "Være sammen" i trygghetssirkelen. Barn lærer og utvikler seg i samspill med foreldre. Samspillet er grunnleggende for hvordan barn utvikler trygg tilknytning følelsesmessig.
  • Veien til trygghet. Din tilgjengelighet som forelder påvirker ditt barns måte å formidle følelser og behov.
  • Vanskelige situasjoner. Vi vil gi dere foreldre noen redskaper til samspill mellom dere og barna når situasjonen kommer ut av kontroll. Vi ser på balansen mellom det å være tydelig og samtidig være en god forelder.
  • Foreldrenes egne erfaringer. Noen ganger har vi voksne erfaringer fra egen fortid som gjør at reaksjoner i nåtid kan bli "større" enn nødvendig. Vi vil gi dere noen redskaper til hvordan dere kan håndtere dett

Lyst til å vite mer? eller være med på kurs ?

Se på Overhalla.kommune.no : COS-P foreldreveiledningskurs - Overhalla kommune